Kilpailuiden viestintä ja markkinointi

Olympiakomitea järjestää oppimisareenassa verkossa käytävän koulutuksen seurojen viestinnästä. Suosittelemme käymään tämän ennen viestinnän ja markkinoinnin aloittamista.

Kilpailuiden markkinointi ei ole vain hyödyllistä, vaan myös hauskaa ja palkitsevaa. Se yhdistää seuran jäseniä, lisää näkyvyyttä ja tuo mukanaan monia hyötyjä, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Kilpailuiden markkinointi antaa seuralle arvokasta kokemusta tapahtumien järjestämisestä ja mainostamisesta. Tämä kokemus auttaa parantamaan tulevien tapahtumien suunnittelua ja toteutusta. Lue lisää alta, mitä hyötyjä hyvä markkinointi ja viestintä tarjoaa:

1. Yhteisöllisyyden vahvistaminen

Markkinointi yhdistää seuran jäseniä ja kannustajia yhteisen tavoitteen äärelle. Yhdessä suunnitellut ja toteutetut kampanjat vahvistavat yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Myös seuran nuoret urheilijat voivat osallistua markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen, heillä on jo monen vuoden kokemus sosiaalisen median käytöstä. Markkinointi on luovaa ja energisoivaa työtä! Ideoiden kehittely, kampanjoiden toteutus ja onnistuneiden tulosten näkeminen tuovat iloa ja innostusta kaikille mukana oleville.

2. Näkyvyyden lisääminen

Markkinoinnin avulla seura saa näkyvyyttä paikallisesti ja laajemmin. Hyvä markkinointi tavoittaa uusia ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin seuranneet lajia. Tämä lisää kiinnostusta ja voi tuoda mukanaan uusia harrastajia ja tukijoita.

3. Tapahtuman houkuttelevuuden kasvattaminen

Hyvin markkinoidut kilpailut herättävät kiinnostusta ja houkuttelevat paikalle enemmän yleisöä, osallistujia ja sponsoreita. Laadukkaat mainokset, sosiaalisen median kampanjat ja paikallinen näkyvyys luovat innostusta ja odotusta tapahtuman ympärille.

4. Varainhankinta

Kasvanut osallistujamäärä ja yleisö voivat tuoda mukanaan lisää tuloja esimerkiksi pääsylipputulojen, oheistuotteiden ja ruokamyynnin kautta. Lisäksi näkyvä ja onnistunut tapahtuma voi houkutella uusia sponsoreita ja yhteistyökumppaneita.

5. Seuran maineen rakentaminen

Onnistunut markkinointi ja hyvin järjestetty kilpailu rakentavat seuralle positiivista mainetta. Tämä voi parantaa seuran imagoa ja houkutella uusia jäseniä, yhteistyökumppaneita ja mediahuomiota.

Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu

Tapahtumat

Tapahtumaa ennen:

  • Mitä tapahtuu?
  • Missä tapahtuu?
  • Milloin tapahtuu?
  • Vastuuhenkilö
  • Kohderyhmä
  • Vetonaula

Tapahtuman aikana:

  • Tulospalvelut
  • Materiaalin taltiointi kuvina ja videoina

Tapahtuman jälkeen:

  • Kuvien julkaisu
  • Tapahtumien fiilistely
  • Seuraavan tapahtuman markkinointi

SM-kilpailusta suositellaan tehtäväksi viestintä- ja markkinointisuunnitelma. Suunnitelmaa varten on hyvä etukäteen kirjata ylös, mitä viestintää tehdään, milloin (ajankohta) ja kuka vastaa seuraavien kanavien ja kohderyhmien osalta:

– Verkkosivut

– Sosiaalisen median kanavat

– Tiedotteet medialle

– Viestintä kilpailijoille, valmentajille, tuomareille ja vapaaehtoisille

– Tapahtumamarkkinointi yleisölle

Löydät alasivuiltamme vinkkejä ja valmiita pohjia ampumahiihdon, rulla-ampumahiihdon ja ampumajuoksun SM-kisojen viestintään ja markkinointiin. Suunnitelmaa tehdessään järjestävä seura voi halutessaan konsultoida myös liiton viestintäpäällikköä.

Sosiaalisen median avulla voit tavoittaa uusia talkoolaisia ja yhteistyökumppaneita seuralle. Jaa rohkeasti tietoa talkoolaisten toiminnasta ja siitä, kuinka mukavaa ja palkitsevaa talkoissa oleminen on. Kontaktoi lähialueen sosiaalisen median vaikuttajat, jotka ovat kiinnostuneita ampumahiihdosta. Kutsukaa heidät seuraamaan kilpailuita ja mahdollistakaa esimerkiksi ammunnan testaaminen kilpailupäivänä. Aloittakaa oheisohjelman suunnittelu riittävän ajoissa. Ota yhteyttä lähialueen liikuntajärjestöihin ja seuroihin ja pyrkikää järjestämään yhteistyössä tekemistä lapsille ja koululaisille.

Yhdessä voimme tehdä kilpailuista unohtumattoman kokemuksen kaikille!

Verkkosivut ja sosiaalinen media

Seuran tai tapahtuman nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa on hyvä markkinoida kilpailua erityisesti yleisölle. Yleisölle kannattaa rakentaa tapahtuman nettisivuille oma osionsa, josta on linkitys myös SM-kilpailuiden ohjelmaan, aikatauluun ja tulostietoihin. Tavoitteena on kehittää kilpailuja yleisö- ja mediaystävällisiksi, näyttäviksi ampumahiihtotapahtumiksi.

Tapahtumien tulee näkyä sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Tapahtumalle voi halutessaan luoda myös oman hashtagin, jonka avulla yleisöä ja osallistujia voidaan aktivoida kilpailua ennen, sen aikana ja sen jälkeen. Eri kanavien ristiin käyttö kannattaa. Esimerkiksi, jos nettisivuilla julkaistaan uutinen, se kannattaa jakaa myös Facebookissa, Instagramissa ja muissa somekanavissa. Kaikkiin mukaan linkki nettisivuille, jotta somekanavien kautta saadaan ohjattua lisää väkeä lukemaan uutinen. Julkaisut kannattaa jakaa myös lähialueiden Facebookin ryhmiin (puskaradiot, tapahtuu-ryhmät).

Ulkoinen viestinnän tulee olla:

Inspiraatio, nuoret mukana sisällöntuotannossa

Innostus, uusien harrastajien rekrytointi – kohderyhmänä nuoret

Innovaatio, teknologian rohkea hyödyntäminen